وی بی پارس

  • نویسنده : admin
  • بازدید : [] مشاهده
  • دسته بندی : دسته: وی بی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

به نقل از ایرنا نابسامانی بازار خودرو در هفته های اخیر
موضوع تازه ای نیست؛ معضلی که نمایشگاه داران مسئولیت آن را به گردن
خودروسازان انداخته و می گویند مدتهاست که خودروسازان بزرگ، محصولی به
بازار عرضه نمی کنند.

در سوی دیگر ماجرا، خودروسازان قرار دارند؛ هرچند
آنها در هفته های اخیر ماجرای «احتکار خودرو» و یا « نفروختن به امید گران
شدن» را کتمان و انکار کردند و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به
ایرنا گفت که خودرو تولیدی «غیرقابل احتکار» است و تاکنون گزارشی در این
زمینه به کمیسیون نرسیده است؛ اما به محض اعلام قیمت های جدید از سوی شورای
رقابت، سایپا و ایران خودرو به بهانه عید سعید فطر، پیش فروش خودرو را با
قیمت های جدید کلید زدند.

 

در تازه ترین اقدام، ایران خودرو عصر دیروز
اعلام کرد سایت فروش این شرکت از ساعت ۱۰ صبح امروز باز می شود و برای
جلوگیری از دلالی و واسطه گری، افرادی که در ۶ ماه گذشته از این شرکت خرید
داشته باشند، امکان ثبت نام نخواهند داشت.

 

با این حال، مشاهده خبرنگار
ایرنا نشان می دهد که سایت ایران خودرو دقایقی پیش از رسیدن به ساعت ۱۰
صبح، از دسترس عامه مردم خارج شد و این قطعی تا چند دقیقه پس از ساعت ۱۰
نیز ادامه یافت.

 

مساله تعجب برانگیز که در گذشته نیز چند بار تکرار شده؛
دسترسی مردم به سایت فروش، ۱۰ دقیقه بعد از ساعت ۱۰ و مواجه شدن با عبارت
«ظرفیت تکمیل شد»، بود.

 

امروز ایران خودرو در فهرست محصولات خود،
خانواده رنو، رنو ساندرو و گراند سوزوکی را حذف کرده و بقیه محصولات عرضه
شده شامل خانواده پژو، رانا، سمند، دنا و وانت به همراه دو خودروی چینی
دانگ فنگ و هایما بودند؛ نکته قابل تامل اینکه خودروها به صورت پیش فروش
عرضه می شدند و نزدیکترین موعد تحویل آنها آبان ۹۷ یعنی پنج ماه دیگر بود.

 

با
این وجود در ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه صبح که امکان دسترسی به سایت فراهم شد،
تنها پیش فروش دو خودروی «هایما» برای تحویل در خرداد و تیرماه سال آینده و
« وانت آریسان» برای مردم عادی باقی ماند.

 

در واقع این بار نیز فرصت
برای خریداران واقعی خودرو فراهم نشد تا بار دیگر زمزمه ها و حرف های
درگوشی مبنی بر اینکه «نمایندگی ها و کارکنان این شرکت پیش از عموم مردم با
دسترسی ویژه به سایت، محصولات را پیش خرید می کنند» را قوت بخشید.

 

اکنون
پرسش این است که با مصوبه شورای رقابت برای افزایش ۷٫۱۸ درصدی قیمت
محصولات ایران خودرو که زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند و این خودروساز به
مقصود خود در افزایش بهای خود رسیده، چرا همچنان فاقد ساز و کاری متقن برای
دسترسی مصرف کننده واقعی خودرو به خرید محصول است.

 

معلوم نیست چه اتفاقی قرار است در بازار و برای اقتصاد بیفتد که خودروسازان و دولت از آن باخبرند و مردم بی خبر؟ وگرنه با اینکه بودجه و قدرت خرید مردم طی ده سال اخیر رشد منفی داشته است و بخش عظیمی از قشر متوسط جامعه به فقرا پیوسته اند این تورم و گرانی ها بسیار عجیب است.